Ako si vybrať moto chrániče?

Chrániče na motocykel slúžia ako ochrana kĺbov a citlivých častí tela pred možným zranením. Sú veľmi dôležité pre zaistenie bezpečnosti každého motorkára. Kvalitu a množstvo chráničov si môžete vybrať podľa svojich nárokov na bezpečnosť. Pri výbere sa riaďte tiež tým, na akom motocykli jazdíte, v akých podmienkach jazdíte a dbajte na to, aby boli chrániče homologované.

Chrániče na motocykel slúžia ako ochrana kĺbov a citlivých častí tela pred možným zranením. Sú veľmi dôležité pre zaistenie bezpečnosti každého motorkára. Kvalitu a množstvo chráničov si môžete vybrať podľa svojich nárokov na bezpečnosť. Pri výbere sa riaďte tiež tým, na akom motocykli jazdíte, v akých podmienkach jazdíte a dbajte na to, aby boli chrániče homologované.

Doba čítania 6 min.
Jan, redakcia Heureka.sk

Odkazy na rôzne typy chráničov:

·         Kolenné chrániče

·         Lakťové  chrániče

·         Chrbticové chrániče

·         Telové chrániče

·         Obličkové pásy

Aké moto chrániče zvoliť?

Nech jazdíte na akomkoľvek motocykli, mali by ste používať minimálne chrániče kolien, lakťov, ramien a chrbta. Pokiaľ sú chrániče integrované, sú umiestnené v príslušných vreckách búnd či nohavíc a bývajú ľahko vyberateľné. V prípade, že nie sú chrániče súčasťou bundy či nohavíc, môžete si ich dokúpiť a vďaka pripraveným vreckám bundu a nohavice chráničmi dovybaviť. Väčšina motorkárov sa tiež nezaobíde bez obličkového pásu či nákrčníku.

Nákrčníky sú určené ako ochrana proti vetru a chladu. Niektoré sú navyše vybavené membránou, ktorá účinne zabraňuje prenikaniu chladného vetra a vlhkosti dovnútra. Väčšina nákrčníkov je vzadu nastaviteľných pomocou suchého zipsu.

Obličkové pásy chránia obličky a bedrovú časť chrbtice. Kvalitnejšie obličkové pásy sú vybavené membránou alebo špeciálnym textilným materiálom nazývaným Outlast. Outlast bol pôvodne vyvinutý pre použitie v kozmickom priestore, dnes je však používaný predovšetkým v odevnom priemysle. Outlast je materiál, ktorý Vás bude udržiavať vo Vašej prirodzenej teplote. Dokáže do seba z tela absorbovať telesnú teplotu a v prípade potreby ju neskôr vracať späť.

Telové chrániče sú určené predovšetkým pre enduro a krosového jazdca. Skladajú sa z protektorov hrudi, chrbtice, ramien, lakťov, predlaktia, ramien a kľúčnych kostí. Jazdci ich používajú pod dresy.

Chrániče kolien a lakťov, ktoré nie sú považované za integrované (nedávajú sa do vreciek), sú dôležité pre jazdca v teréne či na rýchlejších motocykloch, u ktorých je vyššie riziko úrazu. Bývajú vyrobené z pevného a vysoko odolného plastu, ich použitím znižujete riziko úrazu chránených častí tela. Vyznávači športového štýlu jazdy používajú na ochranu kolien navyše tzv. slidery. Používajú sa u kombinéz a športových typov nohavíc tak, že sa prilepia pomocou pevných suchých zipsov.

Ochranné šortky používajú prevažne jazdci v teréne. Sú vystužené najčastejšie špeciálnym penovým materiálom, ktorý tlmí nárazy a otrasy. Poskytujú ochranu pri náraze v oblasti bokov, zadku a stehien. Majú tiež výplň v rozkroku.

Chrbtovicové chrániče slúžia k ochrane chrbtice, bedrovej oblasti chrbta a obličiek pri možných kolíziách. Na trhu nájdete aj také chrániče, ktoré sa zmestia pod veľmi tesné oblečenie a pritom spĺňajú najvyššiu možnú úroveň ochrany. Chrbticové chrániče môžu byť buď integrované, tzn. že sa dávajú priamo do vreciek pripravených u búnd; alebo ide o pancier s nastaviteľným trakovým a bedrovým upevnením.

Z čoho sú chrániče vyrobené?

Chrániče bývajú vyrobené z ľahkých materiálov s tvarovou pamäťou. U cestovného oblečenia sa používajú prevažne chrániče vyrobené zo špeciálnych pien, ktoré majú schopnosť vysokej absorpcie nárazu. Jazdci na športových motocykloch či jazdci v teréne používajú chrániče, ktoré sú vyrábané aj zo špeciálnych plastov či kompozitných materiálov. Pokiaľ nie sú chrániče integrované, majú z vnútornej strany mäkké výstelky a upevňujú sa pomocou elastických popruhov. U športovejšieho typu oblečenia sa používajú tiež vonkajšie protektory ramien, lakťov či kolien vyrobené z ľahkých kovov.

Pár slov o chrbticových chráničoch

V dnešnej dobe už nie je chrbticový chránič dôležitý len v oblasti motocyklových športov. Chránič je dobré nosiť hneď na prvej vrstve oblečenia a je dôležité ho poriadne pripevniť. K tomu slúžia elastické traky a bedrový popruh, ktorý si utiahnete podľa potreby. Chránič by Vás nemal moc obmedzovať, ani by sa nemal moc hýbať.

U samostatného chrbticového chrániča je dôležité, aby pre Vás nebol príliš krátky, ani príliš dlhý. Chránič chrbtice by mal začínať na úrovni ramien a končiť by mal nad kostrčou. Príliš dlhý chrbticový chránič Vám bude vadiť pri sedení a tiež nebude dokonale kopírovať Vašu chrbticu. Chrbticový chránič môžete nosiť aj ako integrovaný, ktorý je súčasťou bundy a je umiestnený vo vrecku, ktoré je pre tento účel pripravené.

Homologizácia chráničov

Všetky chrániče by mali byť homologované. Mäkké nehomologované chrániče v podobe molitanovej výplne Vás pri páde príliš neochránia. Označenie CE, ktoré na chráničoch môžete nájsť, znamená, že výrobok spĺňa všetky náležitosti daných smerníc. U chráničov by tiež nemalo chýbať uvedenie čísla Európske normy, ktorú chránič spĺňa.

CE je označenie výrobku, ktoré znamená, že výrobok je v súlade s príslušnými požiadavkami stanovenými v harmonizovaných právnych predpisoch EÚ. Označenie CE neznamená, že výrobok bol vyrobený v Európskej únii, nejde o označenie pôvodu výrobku. CE nie je značka, preto ju nie je možné kúpiť ani označovať takto tovar, ktorý harmonizované predpisy nemá. Ak výrobca na svoj ​​tovar umiestni označenie CE, nesie zodpovednosť za zhodu výrobku so všetkými príslušnými požiadavkami stanovenými v harmonizovaných predpisoch EÚ.

Norma EN 1621-1 sa zaoberá kritériami testov a požiadavky na chrániče najohrozenejších častí tela - chrániče ramien, lakťov, predlaktia, bokov, kolien a holení. Pri testovaní je chránič udrený oceľovým predmetom silou s energiou 50 J. Nameraná prenesená sila nesmie presiahnuť v priemere 35 kN, žiadny jednotlivý úder potom nesmie prekročiť hodnotu 50 kN.

Norma EN 1621-2 sa týka testovacích metód a požiadaviek na chrbtovej protektory. Testovanie je vykonávané podobne ako u predchádzajúcej normy. Norma je rozdelená do dvoch úrovní. Pri testovaní je chránič niekoľkokrát odbitý oceľovým predmetom silou s energiou 50 J. Ak má chránič spĺňať úroveň 1 (level 1), nesmie priemerná hodnota prenesené sily do chrániča presiahnuť 18 kN, žiadny jednotlivý úder potom nesmie presiahnuť hodnotu 24 kN. Na splnenie úrovne 2 (level 2) nameraná prenesená sila nesmie presiahnuť v priemere 9 kN, žiadny jednotlivý úder potom neprekročiť hodnotu 12 kN.

Autorom nákupného poradcu je www.motozem.sk.