Ako si vybrať moto chrániče?
Chrániče na motocykel slúžia ako ochrana kĺbov a citlivých častí tela pred možným zranením. Sú veľmi dôležité pre zaistenie bezpečnosti každého motorkára. Kvalitu a množstvo chráničov si môžete vybrať podľa svojich nárokov na bezpečnosť. Pri výbere sa riaďte tiež tým, na akom motocykli jazdíte, v akých podmienkach jazdíte a dbajte na to, aby boli chrániče homologované.
Odkazy na rôzne typy chráničov:
· Kolenné chrániče
· Lakťové chrániče
· Chrbticové chrániče
· Telové chrániče
· Obličkové pásy
Aké moto chrániče zvoliť?
Nech jazdíte na akomkoľvek motocykli, mali by ste používať minimálne chrániče kolien, lakťov, ramien a chrbta. Pokiaľ sú chrániče integrované, sú umiestnené v príslušných vreckách búnd či nohavíc a bývajú ľahko vyberateľné. V prípade, že nie sú chrániče súčasťou bundy či nohavíc, môžete si ich dokúpiť a vďaka pripraveným vreckám bundu a nohavice chráničmi dovybaviť. Väčšina motorkárov sa tiež nezaobíde bez obličkového pásu či nákrčníku.
Nákrčníky sú určené ako ochrana proti vetru a chladu. Niektoré sú navyše vybavené membránou, ktorá účinne zabraňuje prenikaniu chladného vetra a vlhkosti dovnútra. Väčšina nákrčníkov je vzadu nastaviteľných pomocou suchého zipsu.
Obličkové pásy chránia obličky a bedrovú časť chrbtice. Kvalitnejšie obličkové pásy sú vybavené membránou alebo špeciálnym textilným materiálom nazývaným Outlast. Outlast bol pôvodne vyvinutý pre použitie v kozmickom priestore, dnes je však používaný predovšetkým v odevnom priemysle. Outlast je materiál, ktorý Vás bude udržiavať vo Vašej prirodzenej teplote. Dokáže do seba z tela absorbovať telesnú teplotu a v prípade potreby ju neskôr vracať späť.
Telové chrániče sú určené predovšetkým pre enduro a krosového jazdca. Skladajú sa z protektorov hrudi, chrbtice, ramien, lakťov, predlaktia, ramien a kľúčnych kostí. Jazdci ich používajú pod dresy.
Chrániče kolien a lakťov, ktoré nie sú považované za integrované (nedávajú sa do vreciek), sú dôležité pre jazdca v teréne či na rýchlejších motocykloch, u ktorých je vyššie riziko úrazu. Bývajú vyrobené z pevného a vysoko odolného plastu, ich použitím znižujete riziko úrazu chránených častí tela. Vyznávači športového štýlu jazdy používajú na ochranu kolien navyše tzv. slidery. Používajú sa u kombinéz a športových typov nohavíc tak, že sa prilepia pomocou pevných suchých zipsov.
Ochranné šortky používajú prevažne jazdci v teréne. Sú vystužené najčastejšie špeciálnym penovým materiálom, ktorý tlmí nárazy a otrasy. Poskytujú ochranu pri náraze v oblasti bokov, zadku a stehien. Majú tiež výplň v rozkroku.
Chrbtovicové chrániče slúžia k ochrane chrbtice, bedrovej oblasti chrbta a obličiek pri možných kolíziách. Na trhu nájdete aj také chrániče, ktoré sa zmestia pod veľmi tesné oblečenie a pritom spĺňajú najvyššiu možnú úroveň ochrany. Chrbticové chrániče môžu byť buď integrované, tzn. že sa dávajú priamo do vreciek pripravených u búnd; alebo ide o pancier s nastaviteľným trakovým a bedrovým upevnením.
Z čoho sú chrániče vyrobené?
Chrániče bývajú vyrobené z ľahkých materiálov s tvarovou pamäťou. U cestovného oblečenia sa používajú prevažne chrániče vyrobené zo špeciálnych pien, ktoré majú schopnosť vysokej absorpcie nárazu. Jazdci na športových motocykloch či jazdci v teréne používajú chrániče, ktoré sú vyrábané aj zo špeciálnych plastov či kompozitných materiálov. Pokiaľ nie sú chrániče integrované, majú z vnútornej strany mäkké výstelky a upevňujú sa pomocou elastických popruhov. U športovejšieho typu oblečenia sa používajú tiež vonkajšie protektory ramien, lakťov či kolien vyrobené z ľahkých kovov.
Pár slov o chrbticových chráničoch
V dnešnej dobe už nie je chrbticový chránič dôležitý len v oblasti motocyklových športov. Chránič je dobré nosiť hneď na prvej vrstve oblečenia a je dôležité ho poriadne pripevniť. K tomu slúžia elastické traky a bedrový popruh, ktorý si utiahnete podľa potreby. Chránič by Vás nemal moc obmedzovať, ani by sa nemal moc hýbať.
U samostatného chrbticového chrániča je dôležité, aby pre Vás nebol príliš krátky, ani príliš dlhý. Chránič chrbtice by mal začínať na úrovni ramien a končiť by mal nad kostrčou. Príliš dlhý chrbticový chránič Vám bude vadiť pri sedení a tiež nebude dokonale kopírovať Vašu chrbticu. Chrbticový chránič môžete nosiť aj ako integrovaný, ktorý je súčasťou bundy a je umiestnený vo vrecku, ktoré je pre tento účel pripravené.
Homologizácia chráničov
Všetky chrániče by mali byť homologované. Mäkké nehomologované chrániče v podobe molitanovej výplne Vás pri páde príliš neochránia. Označenie CE, ktoré na chráničoch môžete nájsť, znamená, že výrobok spĺňa všetky náležitosti daných smerníc. U chráničov by tiež nemalo chýbať uvedenie čísla Európske normy, ktorú chránič spĺňa.
CE je označenie výrobku, ktoré znamená, že výrobok je v súlade s príslušnými požiadavkami stanovenými v harmonizovaných právnych predpisoch EÚ. Označenie CE neznamená, že výrobok bol vyrobený v Európskej únii, nejde o označenie pôvodu výrobku. CE nie je značka, preto ju nie je možné kúpiť ani označovať takto tovar, ktorý harmonizované predpisy nemá. Ak výrobca na svoj tovar umiestni označenie CE, nesie zodpovednosť za zhodu výrobku so všetkými príslušnými požiadavkami stanovenými v harmonizovaných predpisoch EÚ.
Norma EN 1621-1 sa zaoberá kritériami testov a požiadavky na chrániče najohrozenejších častí tela - chrániče ramien, lakťov, predlaktia, bokov, kolien a holení. Pri testovaní je chránič udrený oceľovým predmetom silou s energiou 50 J. Nameraná prenesená sila nesmie presiahnuť v priemere 35 kN, žiadny jednotlivý úder potom nesmie prekročiť hodnotu 50 kN.
Norma EN 1621-2 sa týka testovacích metód a požiadaviek na chrbtovej protektory. Testovanie je vykonávané podobne ako u predchádzajúcej normy. Norma je rozdelená do dvoch úrovní. Pri testovaní je chránič niekoľkokrát odbitý oceľovým predmetom silou s energiou 50 J. Ak má chránič spĺňať úroveň 1 (level 1), nesmie priemerná hodnota prenesené sily do chrániča presiahnuť 18 kN, žiadny jednotlivý úder potom nesmie presiahnuť hodnotu 24 kN. Na splnenie úrovne 2 (level 2) nameraná prenesená sila nesmie presiahnuť v priemere 9 kN, žiadny jednotlivý úder potom neprekročiť hodnotu 12 kN.
Autorom nákupného poradcu je www.motozem.sk.